10 آوریل 2024- بر اساس نتایج یک مطالعه جدید بر روی حیوانات، ترکیب دوز پایین داروی فشار خون با مصرف بیشتر نشاسته ی مقاوم به هضم ممکن است به جلوگیری از بیماری کلیوی دیابتی کمک کند. بیماری کلیوی یک عارضه شایع دیابت و علت اصلی نارسایی کلیوی مرحله نهایی است. محققان نتایج این تحقیق را در اجلاس فیزیولوژی آمریکا که از 4 تا 7 آوریل در لانگ بیچ، کالیفرنیا برگزار شد، ارائه کردند.

اگرچه نشان داده شده است که داروهای فشار خون از عملکرد کلیه محافظت می کنند، اما دوزهای بالا می تواند باعث کم آبی، فشار خون بسیار پایین و بهم خوردن تعادل الکترولیتی بدن شود.

کلودیا کاریلو، دانشجوی دکترای دانشگاه ایالتی آیووا که این تحقیق را انجام داده است، می‌گوید: مطالعه ما نشان می‌دهد که ترکیب مداخلات غذایی با دوز پایین داروهای اثبات شده برای مدیریت بیماری کلیوی دیابتی می‌تواند جایگزینی عملی‌تر و با عوارض جانبی کمتر را برای بیماران فراهم کند تا با کمک به حفظ یکپارچگی کلیه‌شان، نتایج سلامتی خود را بهبود بخشند.

نشاسته ی غذایی مقاوم به هضم در موز نارس، سیب زمینی پخته و خنک شده، حبوبات و غلات کامل یافت می شود. این نوع کربوهیدرات مانند اکثر غذاها در روده ی کوچک هضم نمی شود. در عوض، در روده بزرگ تخمیر می شود، جایی که باکتری های مفید روده را تغذیه می کند.

تیم تحقیقاتی Carrillo قبلاً نشان داده بود که دادن یک رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی نشاسته ی مقاوم به مدل‌های موش دیابت نوع 1 و نوع 2 - که 35٪ تا 50٪ از کربوهیدرات‌های آن از نشاسته ی مقاوم به هضم بود- از علائم کاهش عملکرد کلیه جلوگیری کرد. اگرچه این نتایج امیدوارکننده بود، اما مداخله غذایی حاوی مقادیر بالایی از نشاسته ی مقاوم به هضم برای انسان، عملی نیست.

کاریلو گفت: "در این مطالعه ی جدید، ما می خواستیم یک مداخله غذایی را بررسی کنیم که برای بیماران دیابتی در زندگی روزمره آنها امکان پذیرتر باشد. بهمین دلیل ما تصمیم گرفتیم این مداخله غذایی را با دوز کمتری نسبت به قبل انجام دهیم – برای مثال 5 تا 10 درصد از کربوهیدرات ها شامل نشاسته ی مقاوم باشد - با دوز پایین مهارکننده سیستم رنین-آنژیوتانسین، دارویی که باعث کاهش فشار خون می شود و تاثیر مشابهی بر سلامت کلیه ها دارد.

محققان دریافتند که در مقایسه با گروه‌های کنترل، سطوح ویتامین D در خون مدل‌های موش دیابت نوع 2 که مقادیر کم تا متوسط نشاسته ی مقاوم را در کنار داروهای فشار خون دریافت می‌کردند، به سطح نرمال بازگشت و از دست دادن ویتامین D و پروتئین در ادرار آنها کاهش یافت( از دست دادن ویتامین D و پروتئین در ادرار از علائم زوال عملکرد کلیه در طول پیشرفت دیابت هستند).

نتایج این مطالعه، همراه با آنالیز بیان ژن و پروتئین، همچنین نشان داد که این مداخله ی ترکیبی با تعدیل سیستم رنین-آنژیوتانسین کلیوی، یک اثر محافظتی بر کلیه ایجاد می‌کند. این سیستم هورمونی حیاتی به تنظیم فشار خون و تعادل مایعات در بدن کمک می کند.

کاریلو گفت: "تحقیق ما اطلاعات بیشتری را برای درک عوارض دیابت، به ویژه مرتبط با سلامت کلیه، ارائه می دهد. این کار می‌تواند برای بررسی استراتژی‌های قابل ترجمه ی احتمالی بکار گرفته شود که از یک منبع غذایی کامل و داروهایی که نتایج آنها قبلاً به خوبی اثبات شده است برای به حداقل رساندن خطر این عوارض استفاده می ‌شود.

محققان در حال آماده شدن برای شروع یک مطالعه ی مشابه بر روی موش های دیابتی نوع 1 هستند تا دریابند که آیا نتایج مشاهده شده در حیوانات دیابتی نوع 2 در مدل های دارای کمبود انسولین متفاوت است یا خیر. آنها همچنین قصد دارند چگونگی تأثیر سایر انواع فیبر، مانند جو کامل را بر سلامت کلیه بررسی کنند و می‌خواهند نقش میکروبیوم را در این مداخله دارویی-تغذیه ای مطالعه کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-04-resistant-starch-combat-stage-kidney.html